Meditatie werkt positief op je algehele welzijn, zowel lichaam als geest. Deze algemene stelling lezen we overal wanneer het over meditatie gaat. Maar wat doet meditatie nu precies met je lichaam?

Je brein
Dagelijks 12 minuten mediteren heeft positieve gevolgen voor je leervermogen, geheugen en relativeringsvermogen. Meditatie zorgt dat hersengolven doe zorgen voor ontspanning actiever worden en de hersengolven die in verband staan met actief denken en focus op de buitenwereld, afnemen.

Ontspanning
Tijdens meditatie neemt de afgifte van het stesshormoon cortisol af in je lichaam. Hierdoor zul je minder stress ervaren en minder last hebben van angsten. Dagelijks mediteren helpt eveneens je bloedsuikerspiegel te stabiliseren wat ervoor zorgt dat je minder trek hebt in zoet en zout eten.

Immuunsysteem
Meditatie stimuleert het lichaam om meer antistoffen aan te maken. Dat verhoogt je weerstand.

Longen en hart
Meditatie verhoogt de activiteiten in je parasympathische zenuwstelsel. Dat is het zenuwstelsel in je lichaam wat actief is als je in rust bent. Als gevolg hiervan wordt je ademhaling dieper, zal je hartslag vertragen en kunnen je bloedvaten ontspannen waardoor je bloeddruk daalt.

Je humeur
Mediteren heeft invloed op je gemoedstoestand. Meditatie kan ertoe resulteren dat je meer controle over je emoties krijgt.

bron: womenshealthmag.nl 1e jaargang nr 3 jan/feb 2014

Leave a Reply

(wordt niet gepubliceerd)