De ‘gewichtsverlies business’ staat bol van de mythes. Je krijgt allerlei rare adviezen, waarvan de meeste helemaal niet op bewijzen zijn gestoeld. Maar wetenschappers hebben door de jaren heen wel een aantal strategieën gevonden die lijken te werken.

Hier volgen 26 tips om gewicht te verliezen die wel op bewijzen zijn gebaseerd.

1. Drink water, vooral vóór de maaltijd
Er wordt vaak beweerd dat water drinken kan helpen bij het afvallen en dat klopt ook. Water drinken kan de stofwisseling opvoeren met 24-30% gedurende 1 tot 1,5 uur, wat kan helpen om een paar extra calorieën te verbranden (1, 2).

Uit één studie bleek dat een halve liter water, ongeveer een half uur voor de maaltijd, ervoor zorgde dat de proefpersonen minder calorieën aten en 44% meer gewicht verloren (3).

2. Eet eieren bij het ontbijt
Het eten van eieren heeft veel voordelen, het helpt ook bij het afvallen. Uit onderzoek blijkt dat je 36 uur lang minder calorieën eet en dat je meer gewicht en lichaamsvet verliest als je een op graan gebaseerd ontbijt vervangt door eieren (4, 5).

Als je om de één of andere reden geen eieren kunt eten is dat geen probleem. Elke goede eiwitbron bij het ontbijt zou net zo goed moeten werken.

3. Drink koffie (liefst zwart)
Koffie wordt ten onrechte verketterd. Kwalilteitskoffie zit boordevol antioxidanten en kan heel wat gezondheidsvoordelen hebben. Uit onderzoek blijkt dat de caffeïne in koffie de stofwisseling met 3-11% kan versnellen en de vetverbranding met 10-29% (6, 7, 8). Zorg er alleen voor dat je er GEEN lading suiker toevoegt of andere ingrediënten met veel calorieën. Dat zal het positieve effect van de koffie compleet teniet doen.

4. Drink groene thee

Net als koffie heeft ook groene thee veel gunstige effecten en één daarvan is gewichtsverlies. Groene thee bevat kleine hoeveelheden cafeïne, maar het zit ook bomvol met krachtige antioxidanten genaamd catechinen, waarvan wordt geloofd dat ze synergetisch werken met de cafeïne om de vetverbranding te versterken (9, 10).

Hoewel er geen eensluidend bewijs is, blijkt uit veel studies dat groene thee (als drank, of groene thee extract als supplement) je kan helpen om af te vallen (11,12).

lees meer:

Leave a Reply

(wordt niet gepubliceerd)